T H A I L A N D      R E I S V E R S L A G

terug naar index Thailand

Maandag 14 mei 2007 – dag 1

We vertrekken rond 08:30 uur met eigen auto naar Schiphol, waar we via Smart Parking een parkeerplaats hebben gereserveerd voor de komende 14 dagen en aangezien we op maandag naar Schiphol moeten, vertrekken we op tijd omdat je nooit kan weten hoe druk het is op de Nederlandse wegen.
Maar het valt allemaal erg mee want we lopen rond 10:30 uur Schiphol binnen en kunnen via een incheckzuil onze stoelen alvast uitzoeken en krijgen een instapkaart.

Om 11:20 gaat in balie open van China Airlines open en kunnen we onze bagage afgeven voor vlucht CI 66 met vertrek om 14:25 uur.

Maar we hebben vandaag ook een speciale afspraak hier op Schiphol want neef Jasper komt terug van een 9-weekse reis door Zuid Amerika en we hebben voor zijn vertrek afgesproken dat we in ieder geval een kop koffie met o.a. zijn ouders drinken en zodoende zijn avonturen kunnen aanhoren. Zijn reis is zeer avontuurlijk geweest, beroofd van camera en vliegtickets en ook behoorlijk ziek geweest, maar toch weer heelhuids teruggekomen – en dat is toch het voornaamste.

Nadat we onze plaatsen hebben ingenomen blijkt dat het vliegtuig maar halfvol is en zodoende gaat iedereen verhuizen, zodat men meer plaats en beenruimte heeft. Sommigen nemen gelijk 4 zitplaatsen in beslag zodat men tijdens de vlucht lekker languit kan slapen. Wij hebben ieder 2 plaatsen in het middenpad.

Tijdens de vlucht hebben we veel last van turbulentie. We krijgen alvast visum- formulieren voor Thailand. Rond 18:30 uur Ned. tijd gaan de lichten uit zodat iedereen kan proberen te slapen, maar dit valt niet mee. De maaltijden tijdens de vlucht zijn niet veel bijzonders maar het personeel is uiterst vriendelijk en behulpzaam.

 T01Dinsdag 15 mei 2007 – dag 2

We landen om 06:40 uur plaatselijke tijd en de horloges moeten 5 uur vooruit worden gezet.

Op de nieuwe luchthaven van Bangkok worden we opgewacht door onze reisleider Joe, onze chauffeur Ban en bijrijder Mie.
We zien dat het reisgezelschap uit 22 personen bestaat in de leeftijd van 21 tot 65 jaar en bijna iedereen heeft de reis geboekt bij OAD, maar ook sommigen via Hotelplan.

Wanneer het gezelschap compleet is gaan we met onze koffers naar de bus en worden op Thaise wijze begroet – handen samen van hoofd tot borst. Iedereen krijgt een bloemenlint en elk paar wordt op de foto gezet met een lieftallig Thais meisje.

Bij aankomst in het Amari Atrium hotel in Bangkok krijgen we uitleg over de komende rondreis. Tevens een lijst met optionele excursies.

We krijgen een ruime kamer toegewezen op de 15e verdieping en mogen tot 11:00 uur even rusten – douchen en omkleden alvorens we met het programma gaan beginnen. Advies om niet te gaan slapen.
T02
We gaan beginnen met een lunch op een drijvend restaurant op de rivier Chao Phraya, een sterk stromende rivier met enorm veel waterhyacinten. Er staat een lunchbuffet klaar met o.a. soep – kroepoek met satésaus  - rijst – nasi – vlees – vis – kipgerechten, waarvan sommigen erg heet – en als dessert de keuze uit gebak en vers fruit.

Het regenseizoen begint normaal in juni maar dit jaar iets eerder en we hebben dus al gelijk een flinke bui wanneer we gaan beginnen met ons programma. Achteraf is het enorm meegevallen met de regen.
Wanneer we bij de lunchboot aankomen begint een 4-uur durende regenbui.

Hierna brengen we een bezoek aan het Grand Palace en de tempel Wat Phra Kaew. Koning Rama I begon in 1782 met de bouw van dit paleis en bijna elke koning heeft iets aan het paleis toegevoegd.
Na de moord in 1946 op koning Ananda wordt het paleis niet meer als koninklijke residentie gebruikt. We hebben van Joe – onze reisleider – te horen gekregen dat wij gepaste kleding moeten dragen – dus een lange broek en de schouders bedekken.
T03
Voordat we het paleiscomplex binnengaan wordt er een groepsfoto gemaakt.
v.l.n.r.:

Goos -  Karin – Ronald – Shirley – Anne – Yvonne – Kees – Nel – Nicolle – Stefan – Mario – Harry – Marthy – Selina – Rieky – Willem – Joe – Marie – Theo – Theo – Wim – Diny en Betsy

Omdat het nog steeds behoorlijk regent en er dus veel plassen zijn, hebben we binnen de kortste keren allemaal natte schoenen en broeken. T04

 

We krijgen eerst een uitleg van Joe over dit paleiscomplex en daarna hebben we de gelegenheid om foto’s te nemen.

Binnen de paleismuren zien we dat er erg veel bladgoud is gebruikt op  tempels en dak-ornamenten en de paleiswachters.

Nadat we hier ruim een half uur hebben rondgelopen gaan we verder naar het paleis en gelukkig wordt de regen wat minder maar het is wel erg benauwd.
We mogen even naast de wachtposten gaan staan voor de foto. Deze wachtposten  mogen gedurende hun wacht van 2 uur in deze hitte niet bewegen.

Wanneer we terugrijden naar het hotel worden een 6-tal afgezet bij een massage-salon voor een traditionele Thaise drukpuntmassage. Later horen we dat dit een zeer stevige massage is geweest maar toch ook zeer ontspannend.

T05Terug in het hotel weer even lekker douchen en verkleden waarna we rond 18:30 uur worden opgehaald voor de optionele stadstour met dinerbuffet in het hoogste restaurant van Bangkok – het Bayoke Sky Hotel. Gezien de drukte van de avondspits duurt het ongeveer 45 minuten om bij het restaurant te komen. Alvorens we met de lift naar de 83e verdieping gaan mogen we nog ongeveer een half uurtje winkelen in de omgeving. Boven aangekomen zien we vanachter een glaswand verlicht Bangkok.
Daarna even de trap nemen naar de 84e verdieping, waar een draaiplateau is.

Rond 21:30 uur hebben we in een razend tempo een stadstour gemaakt, maar geen verlichtte tempels gezien. Wel een standbeeld van de koning te paard, waar mensen  offers brachten, o.a. bloemen – wierook en kaarsen. Er werden zelfs zoveel bloemen – rozen en orchideeën – geofferd dat er een gemeentewagen bij stond en de bloemen werden na 15 minuten alweer in de ‘kliko’ gegooid.  Maar goed dat de rozen niet zo duur zijn als in Holland – hier kost een bosje ongeveer 30 baht – dat is EUR 0,60.

Woensdag 16 mei 2007 – dag 3

 

T06
Rond 07:00 uur worden we gewekt en nadat we een zeer uitgebreid ontbijt hebben gehad, vertrekken we om 08:30 uur uur naar het kantoor van ABC – Amazing Bangkok Cyclist. Hier worden we opgewacht door Michael Hoes, onze Hollandse gids tijdens de fietstocht door Bangkok.

Nadat iedereen een fiets heeft uitgezocht vertrekken we. Wel even wennen omdat je aan de linkerkant van de weg moet rijden. Bij het oversteken van een kruispunt of straat wordt het verkeer tegengehouden door de begeleiders van ABC.

We fietsen over drukke wegen, door smalle steegjes, over marktpleintjes, door achterbuurten en komen bij de rivier Chao Praha, waar een boot klaarligt om iedereen over te zetten.
T07
We komen nu in een heel ander landschap terecht – geen stadsdrukte maar prachtige natuurschoon met bananenbomen en zeer rustig.

Op ’n gegeven moment wordt de groep in tweeën gesplitst omdat er een zeer smal pad van ongeveer 90 cm breed met veel bochten door een moerasachtig gebied loopt. Aangezien het niet mogelijk is om hier  te stoppen of te lopen, gaat een klein groepje via de normale weg maar het merendeel volgt het kronkelige pad.

We komen elkaar weer tegen op het adres, waar Michael Hoes een heerlijke lunch voor ons klaarmaakt.

T08Daarna weer met de boot de rivier over en rond 14:30 uur is de fietstocht ten einde.
Een prachtige ervaring.

T09De bus in en we rijden verder naar de Bloemenmarkt.

Hierna stappen we op een boot en maken een tocht over de rivier Chao Prahya naar het Nationaal Museum van de Royal Barges – Koninklijke Sloepen.
Het moet zeer indrukwekkend zijn wanneer deze sloepen ter gelegenheid van een ceremonie met zijn gehele bemanning in het water varen.

Terug in de boot stoppen we op ’n bepaald punt en krijgen allemaal een zak broodjes om de meervallen te voeren,
deze wachten geduldig op deze broodjes.
We hebben gezien dat bijna elke boot met toeristen hier even een pauze houdt.

Na deze kleine pauze varen we verder naar Wat Arun, een tempel uit de Ayutthaya-periode.
De 82 meter hoge toren is versierd met miljoenen stukjes Chinees porselein.
Dit is één van de oudste en meest markante oriëntatiepunten van Bangkok.

Terug in het hotel moeten we eerst even de optionele  excursies doorgeven en contant afrekenen.

Om 19:30 uur staat de bus klaar om ons gezelschap naar een diner en travestietenrevue Calypso te brengen.
Het is een show met mooie kostuums, zeer afwisselend.

Donderdag 17 mei 2007 – dag 4

T10Opstaan om 05:30 uur omdat de bus om 07:00 uur gaat vertrekken.
Wanneer we net in de bus zitten barst een er flinke bui los.

Rond 08:00 uur stoppen we bij een kokosnotenplantage. Bij het uitstappen van de bus worden er foto’s van ons gemaakt en bij het instappen blijkt dat er van iedereen een bordje klaar ligt met de betreffende foto – ze vragen hier toch nog 200 Baht voor, er zijn altijd mensen die dit kopen en zo zal blijken; wanneer je alle bordjes tijdens zo’n reis koopt dan heb je op het einde van de vakantie zeker een servies bij elkaar, want je kan ze overal kopen.

T11Joe legt ons uit wat men zoal kan doen met een kokosnoot en hoe de kokos wordt verwerkt. Er zijn natuurlijk ook stalletjes met producten gemaakt van de kokosnoot.

Hierna rijden we verder naar de drijvende markt van Damnoen Saduak, een doolhof van klongs, ongeveer 90 km ten zuidwesten van Bangkok. Hier komen vele bootjes bijeen om hun handelswaar te verkopen, wat een kleurrijk en chaotisch schouwspel is. Dit gebeuren speelt zich af in de ochtend, tussen 7 en 11 uur.

Bij aankomst stappen we in longtail-boten en vertrekken richting de Floating Market.
Een longtailboot is ongeveer 8 meter lang met een dieselmotor en een lange helmstok met daaraan de schroef.

Maar voordat we hier aankomen maken we nog eerst een flinke boottocht door allerlei kanalen en dit gaat af en toe gepaard met een flinke snelheid door de nauwe kanaaltjes.T12

De drukte bij de Floating Market valt mee. Het zijn vooral oude vrouwtjes met strohoeden, die proberen in de ochtend hun handelswaar aan de man te brengen. Hun handelswaar kan van alles zijn o.a. groenten en fruit, vis, bloemen en souvenirs.
Langs de kanalen zijn ook marktkramen waar je me de boot kan aanleggen.

Onze reisleider heeft fruit gekocht, mango – mangistan en ramoetan, zodat we dit kunnen proeven tijdens de busreis.

We rijden nu verder naar Kanchanaburi, waar we het Thailand-Burma Railroad Centre bezoeken, een museum over de geschiedenis van de dodenspoorlijn.
De beruchte spoorlijn werd in 1942-1944 aangelegd, waarbij vele mannen, Aziatische dwangarbeiders en geallieerde krijgsgevangen, sneuvelden door martelingen, ondervoeding, tropische ziektes en uitputting.
Tegenover het museum is een begraafplaats waar ongeveer 7000 geallieerden begraven liggen, waaronder ook behoorlijk wat Hollanders. We hebben van Joe allemaal een bloemenkransje gekregen om op een graf te leggen. De begraafplaats is erg netjes onderhouden.
T13
Daarna rijden we met de bus verder voor een 2-uur durend BBQ buffet op een drijvend vlot, voortgetrokken door een sleepbootje over de  River Kwai.

Bij de moderne stalen brug over de Khwae Yai-rivier in Kanchanaburi gaan we weer aan wal. We kunnen hier ongeveer een half uur rondlopen om de brug te gaan bekijken alvorens we weer de bus in moeten om naar Wang Pho te rijden.

Hier zullen we op de trein stappen om een traject afleggen, waarbij we over de houten brug zullen rijden, een van de wankelste bruggen ter wereld – de houten balken en bielzen kreunen onder het gewicht van de trein,  en deze rijdt dan ook stapvoets over de houten brug.
Alle toeristen zitten aan de rechterkant van de trein om dit speciale gebeuren te zien en vooral vast te leggen op video of camera.
Onze totale treinreis duurt ongeveer 45 minuten.

Iets verderop stappen we van de bus over in boten, die brengen ons in een razend tempo naar het River Kwai Resotel.
We varen door prachtige natuurschoon en langs rotswanden, je waant je echt in de jungle.

Iedereen heeft een eigen bungalow in een prachtige omgeving met oerwoudgeluiden, bomen met lianen, schitterend.
Wederom een uitstekend buffet.

T14
Vrijdag 18 mei 2007 – dag 5

 

Opstaan om 05:30 uur – ontbijten en vertrek per boot om 06:30 uur. Wat is het toch mooi om zo vroeg in de ochtend door deze prachtige omgeving te lopen met het geluid van honderden krekels en andere beestjes.

Wanneer we weer met de boot naar de andere kant van de River Kwai zijn gebracht vervolgen we onze reis richting Ayutthaya, een tocht langs rijstvelden.
Onderweg stoppen we even bij een kraam, waar ze levende tijgergarnalen verkopen. Joe koopt ongeveer 2,5 kg en zal deze laten klaarmaken op het lunchadres.

Wanneer we aankomen bij het tempelcomplex in Ayutthaya is het erg warm en benauwd en ook vrij rustig. Ayutta=haya was de vroegere hoofdstad van Thailand. UNESCO heeft deze plek uitgeroepen tot een wereldmonument. We bezoeken de Wat Phra Sri Samphet, de Royal Tempel uit de gloriejaren van de stad.

T15Het is een oud en vervallen tempelcomplex, waarvan bjna alle beelden zijn onthoofd.

Nadat we hier alles hebben bekeken krijgen we boottochtje van ongeveer 1 uur rondom dit eiland. Aan de oever staat bijna elke 500 meter wel een tempel. ok het graf van de oude koningin Suriyothai is te zien – een goud / witte tempel.


T16
Na de lunch hebben we ‘n 2,5 uur durende rit voor de boeg en vrijwel iedereen doet ’n dutje.

Na de koffiestop rijden we even langs een apenpark – Makaken. We worden gewaarschuwd goed op onze brillen en tassen te letten, maar het valt mee want de apen krijgen net maïskolven van monniken.
Er zijn ook hele kleine aapjes bij.

 

Tijdens de verder busreis van ongeveer 1,5 uur krijgen we Thaise les.
We zijn op weg naar het hotel in Phitasanulok en hebben enkele flinke regenbuien onderweg.

Zaterdag 19 mei 2007 – dag 6

T17Wake-up call om 06:00 uur en om 07:30 uur vertrek. Vanuit het hotel gaan we te voet naar de tempel Wat Phra Sri Ratana Mahathat. Wanneer je een tempel binnengaat is het gebruikelijk om je schoenen uit te trekken. Voor het nemen van een foto of om te bidden dan moet je zeker op je knieën gaan.

In deze tempel staat een Phra Buddha Chinaraj beeld, dat in heel Thailand wordt vereerd.

Er komen ook allerlei mensen offers brengen, dit kan een schaaltje rijst of bloemen zijn, maar ook grotere pakketten, te denken aan kussens, grote emmers met allerlei spullen. Het is ook mogelijk om een bijdrage te doen in de offerblokken met daarop verschillende boeddha’s. Elke dag heeft zijn eigen boeddha.

Om 08:00 uur staan we op het plein bij de tempel en door een luidspreker horen we iets vertellen, maar daarna gaat iedereen rechtop staan en wordt het volkslied gespeeld. Dus wij gaan ook gelijk in de houding, zoals het hoort.

We gaan de bus in en rijden langs rijstvelden en gaan een bezoek brengen aan een rijstfabriek, maar aangezien het zaterdag is wordt er dus niet gewerkt. We krijgen uitleg van Joe en lopen door een zeer stoffige fabriek. Toch weer een kleine pauze tijdens de rit. Onze bijrijder heeft in een rijstveld 2 takken geplukt, die bijna geoogst kunnen worden en deze gaan even de bus rond.

Nadat we een koffiestop hebben gehad bij het Sukhothai Historische Park hebben we de keus om de fiets of een tuk tuk voor een klein tochtje door het park.
Bijna iedereen pakt de fiets en het fietsen is zeer aangenaam gezien het benauwde weer – het voelt iets frisser aan.

T18T19Het oude Sukhothai, dat op de Wereld-erfgoedlijst van de UNESCO staat, ligt ten westen van de moderne stad.

Het getuigt van de macht van het oude Sukhothai-koninkrijk, dat in de 13e eeuw ontstond uit een verre buitenpost van het Khmerrijk. Onder leiding van de Thaise krijgsheer koning Ramkamhaeng werd de stad zeer invloedrijk. De huidige verlaten stad is de best bewaard gebleven bezienswaardigheid van Centraal Thailand.

 

De eerste stop in het park is bij een standbeeld van koning Ramkamhaeng en dit staat ten noorden van Wat Mahathat.

Hierna fietsen we verder in het park en pauzeren bij    Wat SiSawai., wat oorspronkelijk een hindoetempel was, waarin een beeld van Shiva stond. Drie in een aangepaste Khmer-stijl gebouwde torens zijn bewaard gebleven.

In het verlengde van de oost-westas van de centrale groep chedi’s staat de grootste wihan, waarvan alleen de zuilen en een zittende Boeddha nog over zijn.

Na dit aangenaam fietstochtje rijden we verder langs zeer natte rijstvelden en gaan de bergen in en rijden ongeveer 3,5 uur tot de koffiestop. Iedereen doet uiteraard even z’n ogen dicht.

Na deze koffiestop hebben we ‘happy hour’ in de bus – iedereen kan de Thaise whisky proeven – met of zonder cola.

Bij aankomst in Chiang Rai krijgt het merendeel van het gezelschap een ritje per fietstaxi – de eerste kon niet doorgaan vanwege de regen. Nu worden ze afgezet in het centrum en zullen per fietstaxi naar het hotel worden gebracht.

verder met dag 7 tm 14